tutorial Smartphone cyberid65.blogspot.co.id

3 Kesilapan SEO Bagi Blog

APA SIH SEO ITU: Ada beberapa pemahaman tentang definisi SEO tapi dari sekian banyak itu intinya tetap sama saja SEO (Search Engine Optimization) merupakan sebuah metode / cara agar Search Engine selalu mengindex website kita diinternet agar setiap proses pencarian dengan keyword melalui search engine dapat ditampilkan pada halaman utama. Bahkan ada yang menyatakan bahwa SEO adalah proses yang sangat khusus dalam membangun sebuah website yang berhasil alasannya karena sebuah website komersial tidak dikatakan berhasil jika tidak dapat ditemukan dalam Search Engine Utama ini adalah tugas dan tantangan webmaster untuk mengoptimalkan sebuah website dengan cara memperbaiki struktur tag-tag HTML tertentu pada halaman web.
Definisi Pengertian SEO ( Search Engine Optimization )
Definisi Pengertian SEO ( Search Engine Optimization ) adalah awal untuk mempelajari SEO. Jika sudah mengerti akan lanjut menuju tahap belajar SEO berikutnya.

SEO dibagi menjadi Dua :

  1. SEO On Page
  2. SEO Off Page
SEO On Page adalah Optimasi Blog yang dilakukan di Blognya sendiri tanpa menggunakan Website / Blog lain. Contohnya seperti memasang meta tag, Heading, Bread Crumb dan yang lain. SEO On Page digunakan pada saat awal mengoptimasi sebelum masuk ke yang berikutnya.

SEO Off Page adalah Optimasi Blog yang dilakukan di Luar blog. Tekhnik ini digunakan dengan cara Ping, submit ke webmaster, submit ke sosbok, dan mencari backlink di blog lain. Backlink sangat penting bagi blog, backlink dapat diibaratkan sebagai rekomendasi link yang diberikan blog lain. Semakin banyak backlink maka blog akan semakin diperhatikan Search Engine.

Mesin Pencari memiliki Spider, yaitu program khusus yang dibuat untuk melacak suatu blog atau website. Spider akan menentukan manakah yang layak dimasukan maupun yang tidak. Jika suatu blog atau website layak maka akan dimasukan di database mesin pencari dan akan ditentukan pula posisi url blog tersebut.

SEO bagi Sesebuah blog patut direncanakan dengan baik supaya ia menepati apa yang telah ditetapkan oleh enjin carian. Tampa seting yang betul, blog anda tidak mendapat perhatian sewajarnya dari enjin carian dan menyebabkan kehilangan pelawat iaitu pembaca blog anda. Oleh itu, terdapat beberapa kesilapan yang anda perlu tahu tentang SEO.
1. Kandungan Blog Tidak Unik
Kandungan blog duplikat atau mengambil kandungan yang telah ada pada blog lain kemudian memasukkan semula ke dalam blog sendiri tampa diedit terlebih dahulu. Ini menyebabkan kandungan blog tidak unik dan segar.
Kesilapan seperti akan menyebabkan blog anda mungkin tidak di indeks oleh google. Walaupun blog anda membincangkan isu yang sama seperti blog lain, tetapi sekiranya olahan anda berbeza, ia akan menampakkan keunikan berbanding blog lain.
2. Reka Bentuk Blog yang Berlebihan
Ramai blogger yang terlalu obses dengan design atau reka betnuk blog mereka. Tidak dinafikan bahawa reka bentuk blog yang menarik dapat menarik perhatian pengunjung blog, namun begitu, terlalu banyak grafik dan gambar akan menyebabkan blog anda menjadi lembab. Ini akan menyebabkan pengunjung blog ada merasa rimas bila melayari blog anda.
Anda kena faham bahawa tujuan utama pengunjung mengunjungi blog anda ialah untuk membaca maklumat yang ada dalam blog. Sekiranya pelbagai grafik mengganggu, maka ini akan menyusahkan mereka. kelembapan blog juga memberi kesan kepada enjin carian untuk mengindeks blog. Oleh itu, elakkan terlalu banyak menggunakan pelbagai grafik, flash, dan bunyi supaya blog anda kemas dan tersusun.
3. Menggunakan Hosting Percuma.
Menggunakan hosting percuma atau platfom blog percuma seperti blogspot mempunyai kelebihan kerana ia tidak memerlukan seting yang banyak berkaitan SEO. Ini kerana, SEO terbina dalam platfom itu sendiri. Namun begitu, terdapat kekurangan kerana ia tidak dapat membantu membuat perubahan dari segi meningkatkan kualiti SEO blog.
Hosting percuma tidak fleksibel kerana tidak boleh menambah atau memasukkan plugin yang memudahkan pengurusan SEO secara optima. Menggunakan hosting berbayar lebih baik kerana ia murah dan berbaloi untuk jangka masa panjang. Laburkan hanya RM40 untuk nama domain .com, dan hosting RM10 (kos paling minima) untuk setahun.
itulah 3 kesilapan seo bagi blok,, yang di perhatikan bagi penguna bloger


Share this post :

Post a Comment

No Spam dan Pornografi...! OK

 
Support : dzulAceh | DownloadRPP | BerintaNanggroe
Copyright © 2015. Kang Hans - All Rights Reserved
Template by Cara Gampang Modified by dzulAceh
Proudly powered by Blogger